Miljoenen artikelen
Klik Hier voor een vergelijking van de 3 Beste Neusdouches.

Yoga Voor Hardlopers

yoga-for-runner Wist je dat bijna 2 miljoen mensen in Nederland aan hardlopen doen? Een groot deel van die mensen doen dit wekelijks en besteden ongeveer 2 tot 3 uur per week aan hardlopen. Inderdaad, hardlopen is gezond en is een geweldige manier om in vorm te blijven.

Blessures bij Hardlopen

Tegelijkertijd is het belangrijk om dit ook op een verantwoorde wijze toe doen. Bij elke stap die je maakt absorberen je knieƫn, enkels en voeten 3 to 4 keer je lichaamsgewicht. De spieren, pezen en gewrichten hebben vooral bij langere afstanden het zwaar te verduren.

Deze repeterende schokbelasting kan in combinatie met factoren zoals ongetraind lopen, een snelle opbouw of overbelasting leiden tot allerlei blessures. Veel voorkomende klachten zijn onder andere knieklachten, gescheurde pezen, kramp, zweepslag, stijve en verkorte kuitspieren en lage rugklachten.

Rekken en Strekken

Om blessures te voorkomen is een goede een warming-up en cooling-down essentieel. De rek- en strekoefeningen mogen hierbij zeker niet ontbreken. Het is op dit punt dat Yoga en Hardlopen gecombineerd kunnen worden.

Een lichte Yoga training vooraf en ook achteraf kan de kans op blessures aanzienlijk verminderen. Yoga biedt een scala aan voordelen. Meer specifiek voor hardlopers biedt het de volgende voordelen:

Voordelen van Yoga

Een lichte Yoga training vooraf en ook achteraf kan de kans op blessures aanzienlijk verminderen. Yoga biedt een scala aan voordelen. Meer specifiek biedt het voor hardlopers onder andere de volgende voordelen:

  • Bevordert meer spierkracht
  • Vergroot flexibiliteit en rekvermogen
  • Versterkt de rug en zorgt voor een betere lichaamshouding
  • Bevordert de bloedcirculatie
  • Zorgt voor een betere zuurstoftoevoer naar de spieren, banden en pezen
  • Draagt bij aan een sneller herstel bij blessures
  • Houdt de spieren en gewrichten soepel en flexibel
  • Vergroot uithoudingsvermogen
  • Balanceert de ademhaling
  • Ontspant lichaam en geest

Enkele Yoga Houdingen

Er zijn vele oefeningen die je kunnen helpen om de stijve en verkorte spieren en pezen weer soepel, langer en sterker te maken. De Hond, de Duif, de Ploeg en de Krijger 1 en 2 zijn prima oefeningen om mee te beginnen. Het volgende YouTube fimpje laat zien hoe je de Krijgerhouding op een goede manier kan uitvoeren.

Wat zou je kunnen doen?

Wil je voor jezelf verkennen wat yoga voor het hardlopen zou kunnen betekenen neem dan een paar lessen Yoga bij een Yogastudio bij jou in de buurt. Kijk welke oefeningen en houdingen jij leuk vindt en ook prettig bij voelt en past dit toe in je hardloop routine. Slechts tien minuten Yoga na een training kan enorm helpen bij de preventie van mogelijke blessures.

Wil je meer weten …

Wil je meer weten over yoga neem dan een kijkje op bijvoorbeeld www.happywithyoga.com. Je vindt op deze overigens Nederlandse website leuke artikelen over yoga en ook artikelen die dieper ingaan op de eerder genoemde yoga houdingen.


Add a Comment