Klik Hier voor een vergelijking van de 3 Beste Neusdouches.

Top 10 Gezondheidsvoordelen Van Yoga

Bulk Alert

Gezondheidsvoordelen YogaJe hebt vast al wel eens gehoord dat yoga goed voor je is. Misschien heb je het zelfs al eens geprobeerd, en heb je ontdekt dat je je er beter door voelt. Regelmatige beoefening zorgt voor allerlei mentale en fysieke gezondheidsvoordelen.

Een aantal daarvan, zoals een leniger lichaam, liggen voor de hand.

Anderen, waaronder mentale helderheid en een vermindering van stress, zijn misschien subtieler maar net zo krachtig. Alles bij elkaar zorgen de onderstaande voordelen voor een gevoel van welzijn, wat ook verklaart waarom veel mensen yoga zo verslavend vinden.

1. Verbetert lenigheid

Yoga laat je bewegen en rekken op nieuwe manieren, waardoor je leniger wordt en meer bewegingsvrijheid in strakke gebieden krijgt. Na verloop van tijd kun je extra flexibiliteit verwachten in je hamstrings, rug, schouders en heupen. Als we ouder worden neemt onze lenigheid vaak af, vooral als je veel zit, wat leidt tot pijn en onbeweeglijkheid. Yoga kan je helpen dit proces terug te draaien.

2. Bouwt kracht op

Voor veel yogahoudingen moet je je lichaamsgewicht op nieuwe manieren dragen, waaronder balancerend op één been (zoals in de boomhouding, of Vrksasana), of jezelf ondersteunend met je armen (zoals in de omlaagkijkende hond, of Adho Mukha Svanasana). Omdat je deze poses meerdere ademhalingen lang vasthoudt, helpen ze spierkracht op te bouwen.

3. Vergroot spierspanning en –definitie

Als een bijproduct van het sterker worden, kun je ook verwachten meer spieren te zien. Yoga helpt bij het vormen van lange en sterke spieren in je benen, armen, rug en buik.

4. Verbetert balans

Als je ouder wordt is de verbeterde balans één van de belangrijkste voordelen van yoga. Poses waarbij je op één been staat en, voor meer ervaren leerlingen, op de kop staat, zijn fantastische manieren om de kernspieren die je overeind houden te trainen.

5. Ondersteunt de gezondheid van de gewrichten

De bewegingen die voor yoga nodig zijn, hebben weinig impact. Hierdoor ben je in staat om je gewrichten te gebruiken zonder ze te verwonden. Yoga helpt je ook de spieren rondom de gewrichten sterker te maken, om de belasting voor de gewrichten te verlichten.

Mensen met artritis zien vaak een grote verbetering van hun pijn en beweegbaarheid als ze regelmatig aan voorzichtige yogaoefeningen doen.

6. Voorkomt rugpijn

Verbeterde lenigheid en kracht kunnen een aantal oorzaken van sommige soorten rugpijn helpen voorkomen. Veel mensen met rugpijn besteden veel tijd achter de computer of in de auto, wat stijfheid in het lichaam veroorzaakt, en beknelling van de rug. Yoga gaat deze oorzaken tegen.

7. Leert betere ademhaling

Veel mensen halen oppervlakkig adem, en letten niet zo op hun ademhaling. Ademhalingsoefeningen die bij yoga horen (pranayama), focussen onze aandacht op onze ademhaling, en leren ons dieper adem te halen, waar het hele lichaam zijn voordeel mee doet.

Sommige typen ademhaling kunnen de neusholtes openen (heel handig voor mensen met allergieën) en zelfs het zenuwstelsel kalmeren, wat fysieke en mentale voordelen op de yogamat en daarbuiten heeft.

8. Stimuleert mentale rust

Het beoefenen van asana is heel fysiek. Je concentreert je intens op wat je lichaam aan het doen is, wat kalmte in je hersenen tot gevolg heeft. Yoga introduceert je ook aan meditatietechnieken om bijvoorbeeld je ademhaling te focussen en je los te koppelen van je gedachten.

Deze vaardigheden kunnen heel waardevol zijn in intense situaties buiten de yogamat, zoals een bevalling, slapeloosheid of een paniekaanval.

9. Vermindert stress

Fysieke bezigheid helpt tegen stress, en dit is ook gedeeltelijk waar bij yoga. Omdat je je moet concentreren, lijken je dagelijkse moeilijkheden, groot of klein, weg te smelten als je op de yogamat bent. Dit geeft je een welverdiende pauze van je stressfactoren en helpt je om je problemen in perspectief te zetten.

Yoga benadrukt aanwezigheid in het huidige moment, wat ook kan helpen, aangezien je zo leert om niet te veel te blijven hangen op gebeurtenissen in het verleden, of te veel bezig bent met de toekomst. Als je de yogales verlaat zal je je minder gestrest voelen dan wanneer je binnenkwam.

10. Verbetert zelfvertrouwen

Yoga verbetert de connectie tussen je hersenen en je lichaam, waardoor je je beter bewust wordt van je eigen lichaam. Tijdens de yoga zal je leren kleine, subtiele bewegingen te maken die je afstemming verder verbeteren en je beter in aanraking laten komen met je fysieke zelf.

Je zult ook leren je lichaam te accepteren zoals het is, zonder waardeoordelen. Dit zal uiteindelijk leiden tot een comfortabeler gevoel in je eigen lichaam, wat je zelfvertrouwen verbetert.


Add a Comment