Klik Hier voor een vergelijking van de 3 Beste Neusdouches.

De Voordelen van Bikram Yoga

Bulk Alert

bikram yoga hot yogaBikram Yoga is een vorm van yoga die in 2003 in Nederland geïntroduceerd is. Een Bikram Yoga sessie bestaat uit een serie van 26 yoga houdingen en 2 ademhalingsoefeningen die in een verwarmde ruimte van 40 graden Celsius uitgevoerd worden, altijd in dezelfde volgorde.

Deze intense vorm van inspanning brengt vele voordelen met zich mee en het is dan ook geen wonder dat zo velen kiezen voor Bikram Yoga. In dit artikel zullen wij een aantal van deze voordelen benoemen.

Zweten om schoon en slank te worden

Van Bikram Yoga ga je enorm zweten, tegelijkertijd zorgt dit voor een intens schoon gevoel. Klinkt misschien tegenstrijdig, maar toch is het zo. Jessica van EatRunLove.nl schrijft in een artikel dat Bikram Yoga een soort detox is.

Door het hevige zweten worden allerlei gifstoffen uit je lichaam afgevoerd en heb je achteraf eigenlijk alleen maar zin in gezond voedsel zoals een smoothie en helemaal geen trek in een snelle ongezonde hap om de verloren calorieën weer aan te vullen. Hierdoor vallen veel mensen af van Bikram Yoga. Ook ruik je achteraf helemaal niet onfris van al het zweten, want alle gifstoffen die onprettige geurtjes veroorzaken worden afgevoerd!

Inspannen en ontspannen

Bikram Yoga is dus erg intensief, maar werkt ook heel ontspannend! Net als andere vormen van yoga is het een perfecte manier om je hoofd lekker leeg te maken. Het voordeel van Bikram Yoga in het bijzonder is dat je bij regelmatige beoefening dit terug zal zien in vrijwel elk aspect van je leven; het geeft energie, beter concentratievermogen, beter nachtrust en grote kans dat lichamelijke klachten minder worden dan wel zich niet meer voordoen.

Ook de combinatie van de ademhalingsoefeningen en de warme ruimte helpt je om je ademhaling beter te reguleren. Dit geeft niet alleen in meer rust maar je brengt ook meer verdieping in het uitvoeren van de yoga oefeningen.

Geschikt voor iedereen

Bikram Yoga is inspannend, maar ook laagdrempelig. Iedereen kan het oppakken, of je nou al jarenlange yoga-ervaring hebt of nog nooit iets met yoga gedaan hebt. De 26 yoga-houdingen waaruit een sessie bestaan zijn intensief, maar de vaste volgorde waarin ze uitgevoerd worden is ontworpen zodat elke houding voorbereidt op de volgende en je lichaam goed de kans krijgt te wennen aan de inspanning.

Bij uitstek geschikt voor Actieve Sporters

Bikram Yoga is ook bij uitstek geschikt voor actieve sporters, als aanvulling op het trainingsschema. Je lichaam wordt krachtiger en soepeler waarbij de verwarmde ruimte herstel van blessures zeker zal bespoedigen.

Houd rekening met

hot-yoga-hydrationLet echter wel op wat je vooraf eet en drinkt. Bikram Yoga is twee uur intensief sporten in een warme ruimte; het is dus van belang dat je genoeg water gedronken hebt en niet te veel gegeten hebt. Veel Bikram Yoga scholen raden aan twee uur van tevoren niets te eten.

Het is mogelijk dat je duizeligheid ervaart bij de eerste keer omdat je lichaam zoveel inspanning in de hitte niet gewend is. Mocht dat zich voordoen, ga dan rustig op je knieën zitten of liggen en verlaat bij voorkeur de ruimte niet. Zo geef je je eigen lichaam de ruimte om gewend te raken aan de warmte. Bikram Yoga wordt afgeraden aan mensen met een lage bloeddruk.

Zoals Bikram Choudhury, de oprichter van Bikram Yoga, zegt: ‘You’re never too old, never too bad and never too sick to start from scratch once again.’

Bikram Yoga goed voor Lichaam en Geest

Bikram Yoga helpt je lichaam gifstoffen af te voeren, af te vallen en krachtiger en flexibeler te worden. Maar dat niet alleen, je wordt er ontspannen van, gaat beter van slapen, je concentratie gaat erop vooruit en last but not least je krijgt er meer energie van.


Add a Comment